Med ett ökat intresse för el och hybridbilar dyker det upp mycket frågor kring just dragkrokar och vad som gäller för dessa bilar. Vi ska besvara de vanligaste frågorna och sätta stopp för otydligheter.
Bara för några år sedan var det ganska ovanligt med en elbil på gatan och hybridbilen som folk kände till var Toyota Prius. Det pågick mycket snack om räckvidd(och det pågår än idag) men just dragkrok kom sällan på tal och det som skedde var att ägare till dessa moderna maskiner helt plötsligt hade begränsningar på dragvikt. I många fall kunde de helt enkelt inte slänga på vilken krok som helst och köra iväg +1000kg till tippen som de hade gjort tidigare med sin trogna herrgårdsvagn.
Spola fram till idag då mer än varannan bil som såldes 2021 var en el eller hybridbil och klart dessa ägarna vill ha samma funktionalitet som förr; dra till tippen, hämta material på järnhandeln, släpa på hästen eller annat stort djur bakom bilen. Visst har det blivit bättre och de flesta av dagens bilar som släpps har någon form av dragvikt men här kommer kruxet, alla bilar har inte samma förutsättningar (det gäller även bensin och dieselbilar) men att veta vad bilen kan göra för dig och vad du vill göra med din bil och sen hitta en som passar dina behov, det ska inte behöva vara så krångligt speciellt när det gäller dragkrokar.
KAN MIN BIL ELLER BILEN JAG TÄNKER KÖPA HA DRAGKROK?
Här gäller det att veta vilken dragvikt som bilen är registrerad för hos Transportstyrelsen. Detta står antingen på registreringsbeviset som hör till bilen eller har du ett registreringsnummer på bilen så blir detta enkelt att ta reda på via Transportstyrelsens hemsida och sök med registreringsnummer. Tryck sedan på “Tekniska data” >> “Kopplingsanordning och bromsar”
Bilen på bilden nedan har ingen dragvikt och kan därmed inte ha dragkrok. Det den troligtvis kan ha är krok för cykelhållare. Mer om detta längre ned i inlägget(länka dit)
Denna bilen nedan har dragvikt. Då är det max släpvagnsvikt och max släpvikt, obromsad som vi bryr oss främst om. Det är helt enkelt hur mycket bilen får dra bakom sig.
VILKEN KROK SKA JAG HA?
Nu vet vi dragvikten då är frågan bara om det finns dragkrok till bilen? Är bilen sprojlans ny så är det inte garanterat att leverantörer har hunnit utveckla dragkrok till bilen. Finns det dragkrok är det inte garanterat att det finns flera varianter(fast, avtagbar, infällbar, cykelhållare). Oftast på dessa bilarna lanseras först en avtagbar dragkrok och/eller cykelhållare, så kan det komma att utvecklas andra varianter vid ett senare skede. Alla leverantörer har olika prioriteringar och samarbeten med biltillverkarna så ibland finns det bara en leverantör som har dragkrok till just din bil. Skulle det inte finnas dragkrok på hemsidan så hör av dig till oss så ska vi se om det är något som vi precis fått in eller vet är under utveckling hos någon leverantör. Krokarna till el och hybridbilar är det fullrulle på så vi får in nya krokar nästan varje vecka. Tveka inte att hör av dig!BILEN HAR INGEN DRAGVIKT, VAD NU?
Då är det dags att kika på det som kallas för cykelhållare också känt som RMC (Rear Mount Connector). Cykelhållare är en variant av krok som monteras som en vanlig dragkrok med både balk och elsats men är inte utvecklad för att kunna dra någonting (har alltså ingen dragvikt). Cykelhållare har små “piggar/utbuktningar” på kulan(se bild) så att släp inte kan kopplas på.
Här är det S-värdet (maxkultryck) som är intressant, alltså hur mycket vikt som kulan kan bära. Detta värdet bedöms av leverantören.
Slutligen är det bra att veta vikten på cykelstället och cyklarna. Cykelställets totalvikt plus cyklarna får inte överstiga den maximala bärvikten (s-värdet) för cykelhållarlösningen. Var särskilt uppmärksam på vikten på e-cyklar. En elcykel väger cirka 6 kilo mer än en vanlig cykel.
Vill du grotta ner dig ännu mer kan du använda dig av Transportstyrelsens Släpvagnskalkylator eller läsa om dragkrok på EU-typgodkänd bil.