Sök

DET RÄTTA UNDERHÅLLET AV EN DRAGKROK

DET RÄTTA UNDERHÅLLET AV EN DRAGKROK
Idealiskt så håller en dragkrok hela livet. ”Tyvärr är verkligheten ofta annorlunda eftersom korrosions- och underhållsproblem kan orsaka problem,” förklarar Kenneth Berntzen, på kundserviceavdelningen hos Westfalia-Automotive.

”Även om en dragkrok är en slitstark ståldel, bör du inte försumma regelbunden inspektion och underhåll”. För att hålla din dragkrok så bra som möjligt finns det några tips och tricks som du bör överväga.

Westfalia har samlat lite information till er dragkroksägare som vi på Bilen och Jag tycker att alla bör känna till, så läs gärna igenom och ta det till er!

Inspektion
Tecken på skador eller allvarlig korrosion kan innebära att dragkroken inte längre är trafiksäker. Regelbundna inspektioner är särskilt relevant när fordonet kommer i kontakt med salt.

Det kan vara å ena sidan på vintern, på gatorna, å andra sidan vid havet, speciellt när dragkroken och kulan är nedsänkt i saltvatten, till exempel när en båt sätts i havet. Saltet är mycket aggressivt och utan regelbunden vård kommer det till slut att attackera den bästa stålkvaliteten, allvarligt försämra de delar som eventuellt leder till ett haveri.
Kenneth Berntzen rekommenderar ”Regelbundna kontroller, varigenom kulan måste avlägsnas och måste kontrolleras efter slitage eller korrosion. Om skador upptäcks, uppvisar avsevärt slitage eller korrosion kan det vara osäkert att fortsätta använda dragkroken”.

csm Korrodierte AHK 873cd93f58 300x199 3
csm AHK verrostete Kugelstange f5a0d30097 450x338 3

Underhåll
För att säkerställa korrekt funktion måste kulan på den avtagbara dragkroken och mottagarröret alltid vara ren. Regelbundet underhåll av mekaniken är därför viktigt. Låsen ska endast behandlas med grafitfett. Det är också till hjälp att smörja lagren, glidytorna och låskulorna regelbundet med hartsfritt fett eller olja. Smörjning och oljning fungerar också som ytterligare korrosionsskydd.

Vid rengöring av fordonet med högtryckstvättar måste kulan avlägsnas och skyddspluggen sättas i. För att skyddspluggen ska kunna passa ordentligt och inte tappas bort, ”kan du smörja fett i mottagarröret och sedan sätta in skyddspluggen så att fastnar, ” lägger Berntzen till. ”kulan ska aldrig ångas eller tvättas.”

Viktigt: Kulknoppen ska smörjas före användning med släpvagn. Om en cykelhållare å andra sidan är placerad på dragkroken, måste fettet eller oljan avlägsnas i förväg från kulknoppen! Om dragkroken inte används, använd kulskyddet.

csm AHK Abdeckkappe 475bee3653 300x225 2
csm AHK Fetten b70e1a3532 4

Begagnade dragkrokar
Westfalia-Automotive är emot alla köp av begagnade dragkrokar, för du kan aldrig vara säker på det förflutna och dragkrokens skick. Ofta säljs dragkrokarna med slitna fästelement och utan monteringsanvisningar.

I värsta fall är dragkroken skadad av en tidigare olycka. Sprickor eller sprickbildningar kan ofta inte ses “med blotta ögat”. Av denna anledning rekommenderar vi ingen att montera en begagnad dragkrok!

csm Haarriss 7301e97930 450x338 1

Vill du veta mer?

Använd vår dragkroksväljare för att hitta rätt dragkrok för just din bil!

1
2
3

Hittar ni inte det ni letar efter? Använd vår sökfunktion eller kontakta oss direkt på 010 – 516 46 00 för att få hjälp direkt.