FAST DRAGKROK OCH PARKERINGSSENSORER?
Hur fungerar det egentligen med fast dragkrok och PDC?
Många frågor som vi får är huruvida det fungerar med en fast dragkrok på kunders bilar eller inte när bilen är utrustad med PDC (Parking Distance Control eller det pipande ljudet när du lägger i backen och är på väg att backa in i något). Jag tänkte att vi skulle försöka reda ut detta och om det är något som du behöver oroa dig för i ditt val.
Om man ska se det generellt sätt så är det inga konstigheter med fast dragkrok på bilar med PDC. Tillverkare såsom Volvo, Audi och Mercedes utgår mer eller mindre från att det kommer att monteras en dragkrok på bilen någon gång inom dess livstid. Så på dessa bilarna behöver du inte oroa dig för att det kommer att pipa konstant varje gång du lägger i backen.
Fransmännen däremot, som är kända för att dra mycket husvagnar och släp, verkar ha en förkärlek för avtagbara dragkrokar. Om man tar Citroen som exempel så är det ofta problem med att backsensorerna känner av själva kulan, och därmed piper varje gång du lägger i backen.
Det spelar tyvärr ingen roll vilken elsats du väljer, för sensorerna kommer inte att ställa om sig eller lära sig att det sitter en dragkrok monterad, utan det kommer att tjuta och irritera så det står härliga till.
Modeller då som jag tänker på är C3, C4, C5, ja nästan samtliga men självklart med undantag.
Peugeot däremot är bättre på detta. På rak arm är det egentligen bara Peugeot 508 (visserligen en väldigt populär bil att ha dragkrok på) som har problem med den fasta dragkroken monterad.
BMW har lyckats bra och det är egentligen bara några enstaka BMW X1er som vi stött på problem med att sensorerna känner av kulan. Så för säkerhetskull bör ni fundera på en avtagbar dragkrok på X1an.
Bilar som har sitt ursprung i Asien, dvs Honda, Hyundai, Mazda, Kia osv. brukar det inte heller vara några problem med fast dragkrok och backsensorer. Det är däremot så att dem inte har dragkrokar borta i Asien och kanske inte tänkt igenom det här med dragkrok helt.
På vissa modeller väljer dem nämligen att sätta 3 st sensorer bak på bilen, en på varje sida och en I MITTEN. Då fungerar det inte med en fast dragkrok utan den irriterande sensorn i mitten kommer garanterat att störa sig på stackars kulan som sitter fast där i vägen.
(Detta fenomen kan även förekomma hos andra tillverkare utanför Asien)
Så för att generalisera lite som avslutning. Har du en Volvo, BMW, Audi eller Mercedes så behöver du inte oroa dig. Om du har tänkt att sätta en dragkrok på din franska Citroen, kolla runt, maila eller ring oss för att kolla så att detta går. Och om du har en asiatisk bil, se om det sitter tre eller fyra stycken backsensorer bak. Sitter det tre, välj en avtagbar dragkrok.
Hoppas att detta var lite till er hjälp, men för att vara på den säkra sidan -hör av er, så ska vi svara mer precist än vad jag gjort i detta inlägget!
Vänliga hälsningar,
Tobias // Bilen och Jag